Alla drömmer väl om att ha en riktigt fartfylld bil som kan susa fram på vägarna och som accelererar snabbt. Det är dock inte alla förunnat att ha en riktigt snabb bil (även om ju alla bilar har hästkrafter). Ända sedan den gryende industrialismen i slutet av 1700-talet har man använt sig av begreppet hästkrafter som ett mått på motorns effekt. Man behövde helt enkelt ett lättbegripligt sätt att förklara precis hur kraftfulla de för tiden nya och moderna ångmaskinerna var. Man använde sig då av enheten hästkraft som ett sätt att få människor at förstå hur mycket de nya maskinerna orkade i jämförelse med ”maskinerna” man använt sig av innan dess. Man kan också uttrycka effekt i enheten watt eller kilowatt, där en hästkraft skulle motsvara ungefär 0,735 kW. Ett av problemen med begreppet hästkrafter är att eftersom enheten definierades i Storbritannien, är det idag en liten skillnad mellan det vi i Sverige kallas hästkraft, hk, och det man i de delar av världen där det metriska systemet inte slagit igenom kallar horsepower, hp. Därför har allt fler biltillverkare börjat beskriva effekten i sina motorer med kilowatt. Hur man än väljer att benämna motorns effekt, så kan det vara bra att veta vad som är vanligt när det gäller hästkrafter i bilar, och vad som kan anses vara mycket.
Hästkrafter i olika typer av bilar
En mindre bil avsedd för stadstrafik har någonstans runt 75–100 hästkrafter, också kallat hk, och en lite större familjebil har ungefär 150 hk. Då är det nog ganska självklart att du med en av de bilarna med flest hästkrafter, till exempel en Lamborghini Gallardo med sina 560 hk, får en bil som är betydligt snabbare. Det är dock inte enbart hästkrafterna som avgör hur snabb bilen är, eller åtminstone upplevs. Du behöver även räkna med motorns storlek, som benämns i liter. En större motor ger dig dock högre fordonsskatt, något som alltid kan vara bra att ha med i beräkningarna. En bil med många hästkrafter är vanligen också betydligt dyrare än en med färre. Idag hör man ofta argumentet att vi inte längre behöver många hästkrafter, då bilarna blivit lättare och därmed inte behöver många hk för att motorn ska orka driva den tunga bilen. Detta kan väl åtminstone delvis sägas vara sant, men när det gäller de riktigt kraftfulla sportbilarna med många hästkrafter och stora motorer, så märks det fortfarande stor skillnad i fart och acceleration. Att det fortfarande finns ett sug på marknaden efter bilar med stora motorer och många hästkraften syns tydligt när man läser att biltillverkaren Bugatti skapat Bugatti Chiron Sport, ett riktigt monster med över 1500 hästkrafter och en motor på över 8 liter. Med en maximal hastighet på 420 km/h är den kanske mest en drömbil för de flesta fartälskare att äga. Det vill säga, om inte prislappen avskräcker. Nypriset för en Bugatti Chiron Sport ligger runt 35 miljoner kronor. Då vågar vi inte ens gissa vad fordonsskatten skulle bli för detta fartvidunder!